شماره تماس: 22879501-021 (10 خط)
شماره واتس اپ : 09192081519

درمان اسکار با لیزر | درباره لیزر درمانی جای اسکار چه می دانید؟

امروزه با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته پزشکی، درمان اسکار با لیزر به‌آسانی انجام می‌شود. تشکیل بافت اسکار پاسخ طبیعی بدن به آسیب واردشده به پوست است. برای لیزر درمانی جای اسکار، پزشک از یک بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. در روند از بین‌ بردن اسکار با لیزر، نواحی دارای زخم اسکار مورد هدف پرتوهای قدرتمند اشعه لیزر قرار می‌گیرند و بافت آسیب‌دیده تجزیه می‌شود. بر اساس نوع پوست بیمار و ماهیت اسکار، انواع مختلف لیزر درمانی جای اسکار وجود دارد. در این مقاله از گروه مهندسی پزشکی آفرودیت لیزر درمان اسکار با لیزر را بررسی می‌کنیم.

درمان اسکار با لیزر؛ اسکار چیست؟

درمان اسکار با لیزر؛ اسکار چیست؟

قبل از آغاز مبحث درمان اسکار با لیزر، بهتر است اطلاعاتی درباره اسکار به دست آوریم. اسکارها نتیجه فرایند بهبود زخم‌های پوستی هستند که منجر به بروز فیبروز و تغییر مورفولوژی پوست می‌شوند. انواع مختلف اسکار به دلیل جراحی، التهاب پوست و تروما پدید می‌آیند. به دلیل آنکه اسکار می‌تواند اثرات جسمی و روانی قابل‌توجهی روی بیماران پدید آورد و از نظر زیبایی ظاهری آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ بسیاری از افراد برای از بین‌بردن اسکار با لیزر اقدام می‌کنند. انواع مختلف دستگاه‌های لیزر برای درمان اسکار وجود دارند. دستگاه‌هایی مانند آر اف فرکشنال آلفا که علاوه بر جوانسازی در درمان اسکار نیز عملکرد موفقی از خود نشان داده‌اند. 

انواع مختلف اسکار

به‌منظور درمان اسکار با لیزر، بهتر است نوع اسکار مشخص شود. اسکارها در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

۱. اسکارهای فرورفته (آتروفیک)

منظور از اسکارهای فرورفته، اسکارهایی هستند که در اثر ابتلا به آبله و جوش‌های عمیق و چرکین پدید می‌آیند. دست‌کاری این نوع جوش‌ها می‌تواند اسکارها را پدید آورد. اسکارهای آتروفیک غالباً روی سطح پوست پدید می‌آیند و از نظر ظاهری شبیه گودال‌های گرد و فرورفته هستند.

۲. اسکارهای برجسته (هیپروتروفیک)

نوع دیگر اسکارها که هنگام درمان اسکار با لیزر شناسایی می‌شود، اسکارهای برجسته هستند. این نوع اسکارها همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است بعد از ترمیم زخم، حالت برجسته از خود باقی می‌گذارند. ممکن است با گذشت زمان اسکار هیپروتروفیک کوچک‌تر شود.

اسکارهای کلوئیدی

۳. اسکارهای کلوئیدی

شباهت بین اسکارهای کلوئیدی و اسکارهای هیپروتروفیک همان برجسته بودنشان است؛ اما از طرف دیگر این دو نوع اسکار تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. در فرایند درمان اسکار با لیزر، تفاوت نوع اسکار از این جهت مهم است که به‌عنوان مثال باوجود شباهت بین اسکارهای کلوئیدی و هیپروتروفیک، اسکارهای کلوئیدی قابلیت رشد و گسترش در نواحی دیگر پوست را دارند. به همین دلیل برای از بین‌بردن اسکار با لیزر شناسایی نوع اسکار نیز اهمیت دارد.

علاوه بر این سه نوع اسکار، دو نوع دیگر اسکار وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • اسکار صاف: ابتدا برآمده بوده و سپس هم‌سطح پوست می‌شود. رنگ این نوع اسکار روشن‌تر یا تیره‌تر از پوست است.
  • اسکار انقباض: در اثر سوختگی و ترک‌های پوستی پدید می‌آید.

اقدامات اولیه برای لیزر درمانی جای اسکار

برای درمان اسکار با لیزر، ترکیبی از ارزیابی بالینی و سابقه بیمار بررسی می‌شود تا بهترین روش از بین بردن اسکاربا لیزر انتخاب شود. در این روند ابتدا باید درمان‌های قبلی اسکار، نوع تروما و جراحی‌های قبلی مشخص شود. تصاویر قبلی مربوط به لیزر درمانی جای اسکار به نظارت بر پیشرفت و پاسخ به درمان کمک می‌کند. ضدعفونی‌کردن محل درمان و استفاده از یک بی‌حسی موضعی ۶۰-۳۰ دقیقه قبل از اقدام برای لیزردرمانی از دیگر اقدامات اولیه است.

از لیزردرمانی برای چه اسکارهایی استفاده می‌شود؟

از لیزردرمانی برای چه اسکارهایی استفاده می‌شود؟

فرایند درمان اسکار با لیزر برای انواع زخم‌ها و اسکارها به‌ویژه اسکارهای سطحی انجام می‌شود. اسکارهایی که لیزردرمانی بیشترین تأثیر مثبت را روی آن‌ها دارد عبارت‌اند از:

  • اسکارهای ناشی از سوختگی
  • اسکارهای ناشی از جراحی
  • اسکارهای ناشی از زخم
  • اسکارهای ناشی از جای آکنه و جوش

دستگاه‌های موجود برای درمان اسکار با لیزر

برای درمان اسکار با لیزر روش‌ها و دستگاه‌های لیزر مختلفی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

مزایای از بین بردن اسکار با لیزر

اسکارهای پوستی که در اثر زخم‌های ناشی از جراحی، تروما یا جای جوش پدید می‌آیند می‌توانند از نظر ظاهری و زیبایی برای فرد ناراحت‌کننده باشند. به همین دلیل برای به‌حداقل‌رساندن آن‌ها لازم است از روش‌های نوین درمانی استفاده کرد. لیزر درمانی جای اسکار با دستگاه‌های نوین پزشکی، یکی از بهترین روش‌ها است که مزایای خوبی نیز دارد. استفاده از یک دستگاه لیزر پیشرفته مانند دستگاه لیزر کیو سوئیچ ورتیکال پیکو ثانیه می‌تواند بهبودی زیادی در ظاهر فرد ایجاد کند. مزایای درمان اسکار با لیزر عبارت‌اند از:

مزایای از بین بردن اسکار با لیزر

۱. تغییرات ظاهری قابل توجه

زخم، جوش و آکنه‌های چرکین می‌توانند اثرات نامطلوبی روی پوست بگذارند. از بین بردن اسکار با لیزر این اثرات ناخوشایند را تا حدود زیادی از بین برده و در موارد زیادی هم پوست کاملاً صاف می‌شود. درنتیجه پوستی بدون لک یا کمترین میزان لک خواهید داشت و ظاهر فرد تفاوت چشمگیری پیدا می‌کند.

۲. عدم نیاز به استراحت بعد از لیزر

در اغلب موارد مربوط به درمان اسکار با لیزر، دوره نقاهت جدی وجود ندارد و فرد در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند زندگی و فعالیت‌های روزمره خود را دنبال کند. درحقیقت این نوع لیزردرمانی در دسته ۵ لیزر برتر برای جوانسازی و شادابی پوست صورت قرار دارد که علاوه بر از بین رفتن آثار زخم و آکنه، پوستی زیبا به فرد هدیه می‌دهد.

۳. کمترین میزان درد و ناراحتی

لیزردرمانی یکی از روش‌های پیشرفته پزشکی است که نه‌تنها برای زیبایی انجام می‌شود؛ بلکه اثرات درمانی خوبی نیز از خود نشان داده است. میزان درد ناشی از درمان اسکار با لیزر به نوع زخم، جوش و جای آن‌ها بستگی دارد. پزشک باتوجه‌به این موارد، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند تا بیمار کمترین ناراحتی را داشته باشد.

سابسیژن پوست صورت چیست؟

همان‌طور که گفته شد اسکارها در اثر زخم یا آکنه‌ها پدید می‌آیند. علاوه بر درمان اسکار با لیزر روش‌های دیگری نیز برای ازبین‌بردن جای جوش وجود دارد که علاوه بر جوان‌سازی پوست، در درمان آثار باقیمانده از آکنه نیز مؤثر هستند. سابسیژن پوست صورت یکی از این روش‌های کاربردی است که البته برای درمان اسکار آکنه فرورفته کاربرد دارد.

بایدها و نبایدهای قبل از اقدام برای لیزر درمانی جای اسکار

بایدها و نبایدهای قبل از اقدام برای لیزر درمانی جای اسکار

پزشک قبل از اقدام برای درمان اسکار با لیزر، توصیه‌های مهمی را به بیمار می‌دهد. این توصیه‌ها بسیار مهم هستند و باید بادقت رعایت شوند. توصیه‌های مهم قبل از لیزر درمانی جای اسکار عبارت‌اند از:

  • پرهیز از قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید
  • عدم مصرف محصولات دارای گلیکولیک تا ۳۰ روز قبل از لیزردرمانی
  • ترک سیگار حداقل ۱۵ روز قبل از درمان اسکار با لیزر
  • خودداری از انجام عمل‌های زیبایی مانند تزریق کلاژن، اپیلاسیون و لایه‌برداری شیمیایی
  • پرهیز از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

جمع‌بندی

اسکارهای پوستی که در اثر زخم‌های ناشی از جراحی، تروما یا جای جوش پدید می‌آیند ممکن است از نظر ظاهری و زیبایی برای فرد مشکلاتی پدیدآورند. درمان اسکار با لیزر یکی از روش‌های درمانی برای این مشکل است. لیزر درمانی جای اسکار روشی کارآمد با بیشترین تأثیر است که علاوه بر ازبین‌بردن یا به‌حداقل‌رساندن محل اسکارها موجب جوان‌سازی پوست نیز می‌شود.

برای از بین بردن اسکار با لیزر، پزشک ابتدا نوع اسکار، سن آن و عامل پدیدآورنده اسکار را شناسایی می‌کند. قبل از اقدام برای درمان اسکار با لیزر، پزشک توصیه‌های مهمی به بیمار می‌کند که باید بادقت تمام اجرا شوند.

گروه مهندسی پزشکی آفرودیت لیزر عرضه‌کننده جدیدترین دستگاه‌های زیبایی، لیفت و جوان‌سازی و لیزر است. آفرودیت لیزر بهترین دستگاه‌ها را با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه‌ها و روش‌های جوان‌سازی و لیزردرمانی به صفحه لیفت و جوانسازی مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Captcha Plus loading...

بستن منو
بستن

محصولات ...

دستگاه لیزر موهای زائد دستگاه لاغری و تناسب اندام دستگاه لیفت و جوانسازی آنالیزورها لیزر کیوسوییچ
بستن

مرحله ی دوم

لیزر مو الکساندرایت لیزر الکس دایود اس اچ آر (SHR)
بستن

مرحله ی دوم

کرانوس ام اسکالپت مگشیپ ای ام اس آی بادی (EMS iBody) پد کرایولیپولیز آر اف کویتیشن
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه هایفو اولترا + کاربرد و مزایا لیزر CO ² فرکشنال میکرونیدلینگ و مزوتراپی
بستن

مرحله ی دوم

بادی آنالایزر و بادی کامپوزیشن کوانتوم آنالایزر
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه لیزر کیوسوییچ ورتیکال پیکوثانیه دستگاه کیوسوئیچ لیزر پیکوتک
بستن

مرحله ی سوم.

کندلا
بستن

مرحله ی سوم.

دایموند پلاس رافائل (Raphael) لیزر تیتانیوم ۲۰۲۲
Nested Offcanvas

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

کویتیشن آر اف بادی شیپ کویتیشن آر اف لونا