شماره تماس: 22879501-021 (10 خط)
شماره واتس اپ : 09192081519

دلایل ایجاد زخم بعد از لیزر موهای زائد

این روزها یکی از پرطرف‌دارترین اقدامات زیبایی، لیزر موهای زائد است. این روش محبوب مانند هر روش درمانی دیگر عوارضی را در پی خواهد داشت. ایجاد زخم بعد از لیزر از عوارض جانبی آن است؛ اما به‌ندرت رخ می‌دهد. مکانیسم دستگاه لیزر به این‌گونه است که امواج ساطع شده فولیکول تیره‌رنگ مو را هدف قرار می‌دهند و آن را می‌سوزاند؛ به همین دلیل پرتوهای نور توسط سطح پوست جذب نمی‌شوند و به پوست آسیبی نمی‌رسد. کبودی، سوختگی و زخم از عوارضی است که درصد وقوع آن صفر است و مهم‌ترین عامل در ایجاد آن عدم مهارت اپراتور لیزر است.

برای درمان سوختگی بعد از لیزر بسته به‌شدت و محل ابتدا باید به متخصص مراجعه کرد و در صورت خفیف بودن درمان‌های خانگی کافی است. هر چقدر زخم و سوختگی شدیدتر باشد نیاز به مراقبت بیشتر و مراجعه به مراکز درمانی است. در درمان زخم لیزر موهای زائد باید از مواد ضدمیکروبی و مواد ترمیم‌کننده پوست استفاده کرد. درمان به‌موقع و سریع از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. وب‌سایت آفرودیت لیزر واردکننده دستگاه‌های لیزر و جوانسازی مطابق با استانداردهای روز دنیا مجموعه‌داران را برای ارائه خدمات باکیفیت و مطمئن راهنمایی خواهد کرد.

عوامل ایجاد زخم بعد از لیزر

عوامل ایجاد زخم بعد از لیزر

لیزر محبوب‌ترین روش برای حذف موهای زائد است که عوارض جانبی بسیار محدود و نادر دارد. عملکرد دستگاه‌های لیزر به این صورت است که پرتوهای نور با طول‌موج معین به سطح پوست تابانده می‌شود، این نور از سطح پوست عبور کرده و در قسمت‌های تیره‌رنگ به حرارت تبدیل می‌شود.

فولیکول مو تیره‌ترین قسمت است و این را جذب کرده و سوزانده می‌شود. در این فرایند آسیبی به پوست وارد نمی‌شود و جایی برای ترس از سوختگی و زخم بعد از لیزر  وجود ندارد. در مواردی کم التهاب، تورم، قرمزی و سوختگی بر روی سطح پوست به وجود آمده که عوامل مختلفی دخیل بوده است. از مهم‌ترین علت‌های ایجاد زخم بعد از لیزر موارد زیر است.

۱. ایجاد زخم بعد از لیزر؛ مهارت ناکافی اپراتور

قبل از انجام لیزر، موهای زائد توسط پزشک بررسی و تعداد جلسات موردنیاز، محل قابل لیزر، نوع پوست مشخص می‌شود و سپس لیزر توسط اپراتور انجام می‌شود. اپراتور نقش مهمی در این فرایند دارد و می‌تواند بر اساس تجربه و مهارت شخصی درجه دستگاه را تغییر دهد. برای اطلاع از نحوه کار اپراتور ابتدا باید بخش کوچکی از بدن توسط او لیزر شود تا از مهارت و توانایی او اطمینان حاصل شود. بی‌تجربه بودن تکنسین و استفاده نادرست از دستگاه موجب سوختگی و آسیب پوست می‌شود. برای جلوگیری از هرگونه صدمه پوست برای درمان سوختگی بعد از لیزر باید از پزشک مشاوره گرفت.

۲. دستگاه‌های لیزر بی کیفیت

لیزر موهای زائد باید توسط اپراتور ماهر و دستگاه اصل انجام شود؛ اما باتوجه‌به گسترش لیزر و قراردادن دستگاه‌های آن در سالن‌های آرایشی و بهداشتی نمونه‌های تقلبی و بدون کیفیت زیادی از این دستگاه ساخته شده است. دستگاه‌های چینی، تقلبی و بی‌کیفیت موجب سوختگی، زخم، تورم و قرمزی پوست می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد زخم بعد از لیزر بهتر است لیزر موهای زائد تحت‌نظر پزشک در کلینیک‌های معتبر و مجهز به دستگاه استاندارد انجام شود. قبل از هر گونه اقدامی باید در مورد مرکز لیزر اطلاعات کسب و از اصل بودن دستگاه‌ها اطمینان حاصل کرد.

انتخاب دستگاه نامتناسب با پوست

۳. انتخاب دستگاه نامتناسب با پوست

رنگ پوست و مو در افراد متفاوت است. دستگاه لیزر هر شخص بر اساس رنگ پوست و مو تعیین می‌شود. دستگاه کندلا الکساندرا مناسب برای پوست روشن است و استفاده از آن برای پوست و مو تیره منجر به سوختگی و ایجاد زخم بعد از لیزر می‌شود. همان‌طور که اشاره شد اشعه لیزر توسط فولیکول تیره‌رنگ مو جذب می‌شود؛ حال اگر پوست تیره باشد این اشعه توسط پوست جذب می‌شود و منجر به سوختگی می‌شود. در حال حاضر دستگاه‌های لیزر مناسب پوست تیره نیز در انواع مختلف وجود دارد که دستگاه لیزر دایود بهترین گزینه برای رنگ پوست مردم ایران است. دستگاه لیزر الکس دایود رافائل (Raphael) با طول‌موج ترکیبی مناسب برای پوست‌های تیره و ازبین‌بردن موهای نازک است.

از دیگر مواردی که ممکن است باعث ایجاد زخم بعد از لیزر شود به موارد زیر می‌توان اشاره کرد که خیلی کم و نادر است.

  • ژل لیزر اگر قبل از انجام لیزر به‌درستی خشک نشود در آن ناحیه‌ امکان سوختگی است.
  • تماس دستگاه لیزر با پوست برای مدت طولانی پوست را خشک کرده و می‌سوزاند.
  • مصرف داروهای خاص منجر به حساسیت پوست و سوختن آن با دستگاه لیزر می‌شود.

درمان سوختگی بعد از لیزر

سوختگی لیزر با علائمی چون تورم، التهاب و خشکی پوست خود را نشان می‌دهد و در برخی موارد نیز باعث لک بر روی پوست می‌شود. معمولاً قسمت‌هایی که دارای پوست‌نازک‌تر یا تیره‌تر هستند مانند زیر بغل، بیکینی، گردن و صورت احتمال سوختگی بیشتری دارند. در صورت ایجاد زخم بعد از لیزر و سوختگی برای جلوگیری از عوارض بعدی و لکه‌های پوستی بلافاصله باید درمان را شروع کرد. برای درمان ابتدا باید نوع و شدت سوختگی مشخص شود. مراجعه به متخصص و مشاوره گرفتن اولین و مهم‌ترین اقدام است و سپس اقدامات بعدی را باید انجام داد. انواع سوختگی:

  • سوختگی درجه ۱: سوختگی سطحی و در لایه اپیدرم پوست که با عمق کم است و قرمزی پوست و کمی درد و سوزش به همراه دارد. سوختگی درجه ۱ به فاصله چند روز پس از لیزر باقی می‌ماند.
  • سوختگی درجه ۲: این نوع سوختگی در لایه زیرین پوست یعنی لایه درم اتفاق می‌افتد. سوختگی درجه درد بیشتری دارد و همراه با قرمزی پوست و تاول است. پس از سوختگی امکان دارد زخم ایجاد شود و تا چند روز باقی بماند.

برای درمان زخم لیزر موهای زائد پس از تشخیص نوع سوختگی و مشورت از پزشک باید مراحل زیر را انجام داد.

  • استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و ضد میکروب
  • سردکردن ناحیه‌ای که سوخته است با کمی یخ که در دستمال پیچیده شده
  • استفاده از پمادهای سوختگی مانند: تتراسایکلین و کلیندامایسین
  • عدم استفاده از روغن‌های چرب و خمیردندان
  • شستن زخم با ترکیبات ملایم مانند آب و صابون
  • پرهیز از دست‌کاری زخم و تاول
  • عدم پانسمان و آزاد گذاشتن زخم تا هوا بخورد
  • استفاده از مسکن مانند استامینوفن برای کاهش درد
راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد زخم بعد از لیزر

راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد زخم بعد از لیزر

با انجام مراقبت‌ها و نکاتی می‌توان از سوختن پوست جلوگیری کرد. قبل از انجام هر گونه لیزر برای حفظ سلامت پوست و پیشگیری از صدمه دیدن پوست باید در مورد کلینیک موردنظر و نحوه عملکردشان تحقیق کرد. راهکارهای جلوگیری از آسیب مو و ایجاد زخم بعد از لیزر شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشورت با پزشک و تشخیص نوع دستگاه مناسب و شدت طول‌موج
  • اطمینان از استاندارد و اصل بودن دستگاه‌های لیزر
  • استفاده از لیزر دایود برای پوست‌های تیره
  • قرار نگرفتن در معرض نور خورشید قبل از لیزر مخصوصاً افراد دارای پوست تیره
  • شیوکردن موهای زائد ۲۴ ساعت قبل از انجام لیزر
  • لیزرنکردن محل تاتو و زخم‌های قبلی
  • اطلاع‌دادن سوزش و درد حین لیزر به اپراتور
  • استفاده از خنک‌کننده‌ها در دستگاه لیزر
  • مرطوب نگه‌داشتن پوست بعد از لیزر
  • استفاده از ویتامین ای برای درمان سوختگی بعد از لیزر

جمع‌بندی

لیزر یک روش درمانی برای حذف موهای زائد است که به دلیل سریع و مؤثربودن از محبوبیت بالایی برخوردار است. ترس از سوختگی و آسیب پوست توسط اشعه لیزر مانع انجام این عمل برای برخی از افراد شده است. لیزر مانند هر روش دیگری عوارض به همراه دارد؛ اما این آسیب‌ها بسیار کم و به‌ندرت رخ می‌دهد. مهم‌ترین عامل در ایجاد زخم بعد از لیزر استفاده از دستگاه تقلبی و عدم مهارت اپراتور است. در صورت بروز هر گونه آسیب بلافاصله باید به متخصص مراجعه کرد و تحت درمان قرار گرفت.

در درمان سوختگی بعد از لیزر باید از ضد میکروب‌ها استفاده کرد تا بروز عفونت پیشگیری شود. اقدامات صحیح و به‌موقع در درمان زخم لیزر موهای زائد مانع از به‌وجودآمدن لک‌های پوستی می‌شود. گروه آفرودیت لیزر برای مجموعه‌داران محصولات لیزر موهای زائد مانند خرید دستگاه لیزر با تنوع بالا با کیفیت را فراهم کرده است که متناسب با هر نوع پوست می‌توانند با اطمینان از اصل بودن، خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Captcha Plus loading...

بستن منو
بستن

محصولات ...

دستگاه لیزر موهای زائد دستگاه لاغری و تناسب اندام دستگاه لیفت و جوانسازی آنالیزورها لیزر کیوسوییچ
بستن

مرحله ی دوم

لیزر مو الکساندرایت لیزر الکس دایود اس اچ آر (SHR)
بستن

مرحله ی دوم

کرانوس ام اسکالپت مگشیپ ای ام اس آی بادی (EMS iBody) پد کرایولیپولیز آر اف کویتیشن
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه هایفو اولترا + کاربرد و مزایا لیزر CO ² فرکشنال میکرونیدلینگ و مزوتراپی
بستن

مرحله ی دوم

بادی آنالایزر و بادی کامپوزیشن کوانتوم آنالایزر
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه لیزر کیوسوییچ ورتیکال پیکوثانیه دستگاه کیوسوئیچ لیزر پیکوتک
بستن

مرحله ی سوم.

کندلا
بستن

مرحله ی سوم.

دایموند پلاس رافائل (Raphael) لیزر تیتانیوم ۲۰۲۲
Nested Offcanvas

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

کویتیشن آر اف بادی شیپ کویتیشن آر اف لونا