شماره تماس: 22879501-021 (10 خط)
شماره واتس اپ : 09192081519

علت سوختگی پس از لیزر موهای زائد چیست؟

در طول تاریخ روش‌های مختلفی برای درمان موهای زائد به وجود آمده است. امروزه افراد بسیاری برای درمان موهای زائد به لیزر روی آورده‌اند. این روش در کنار محبوبیتی که دارد گاهی باعث بروز مشکلاتی هم می‌شود که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها سوختگی پس از لیزر است. احتمال بروز این اتفاق کم است؛ ولی در صورت بروز علائم سوختگی با لیزر باید به دنبال راه‌حلی برای درمان سوختگی ناشی از لیزر باشیم. در ادامه با آفرودیت لیزر همراه باشید تا با علل بروز این اتفاق و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا شویم.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

افراد بسیاری برای ازبین‌بردن دائم موهای زائد خود از لیزر استفاده می‌کنند. در فرایند لیزر، مقدار مشخصی پرتو نور به فولیکول مو یا ریشه مو می‌تابد و فولیکول‌های مو بدون اینکه به پوست بدن آسیبی برسد، از بین می‌روند. تیرگی رنگ‌دانه‌های موجود در فولیکول مورد هدف امواج لیزر قرار می‌گیرد و گرما را جذب می‌کند و در نهایت باعث ازبین‌رفتن آن می‌شود. در هر نوبت از انجام لیزر ۱۰ الی ۲۰ درصد فولیکول‌های مو از بین می‌روند، در نتیجه برای از بین بردن موهای زائد باید چند جلسه لیزر را گذراند.

سوختگی پس از لیزر

باید توجه داشت درمان موهای زائد با لیزر در کنار تأثیرگذاری و محبوبیتی که در جامعه دارد، برای برخی از افراد باتوجه‌به نوع پوست و عواملی دیگر مناسب نیست و تأثیر قابل‌توجهی ندارد. این روش مانند هر درمان پزشکی دیگری عوارضی هم دارد. یکی از این عوارض احتمال بروز سوختگی پس از لیزر است. احتمال بروز قرمزی و مقداری التهاب در پوست پس از انجام لیزر وجود دارد؛ ولی اگر این التهاب‌ها و قرمزی از حدی فراتر رفت باید حتماً به پزشک مراجعه شود. در ادامه به اصلی‌ترین علل و علائم سوختگی با لیزر می‌پردازیم.

۱. انتخاب دستگاه نامناسب یا عدم مهارت تکنسین

باید باتوجه‌به نوع و رنگ پوست و مو دستگاه مناسب را برای خود پیدا کنیم. درصورتی‌که دستگاهی نامناسب انتخاب شود یا خراب باشد، احتمال بروز سوختگی با لیزر و عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری از این اتفاق باید باتوجه‌به نظر پزشک دستگاه و درجه حرارت مناسب برای خود را انتخاب کنید. یکی دیگر از عوامل بروز سوختگی پس از لیزر عدم مهارت تکنسین لیزر مو است که ریسک بروز این عوارض را بیشتر می‌کند. سعی کنید برای این کار از تکنسین‌هایی که به‌خوبی آموزش‌دیده‌اند، کمک بگیرید.

سوختگی پس از لیزر به دلیل تیره بودن رنگ پوست

۲. سوختگی پس از لیزر به دلیل تیره بودن رنگ پوست

سلول‌های ملانوسیت پوست بر اثر برخی واکنش‌های شیمیایی رنگ‌دانه‌های پوست را تولید می‌کنند. این سلول‌ها به کمک سایر سلول‌های موجود در پوست، ملانین تولید شده را در سطح پوست پخش می‌کنند و باعث تیرگی پوست می‌شوند. همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم رنگ‌دانه‌های تیره موجود در ملانین پوست پرتوهای نور را به خود جذب می‌کنند. درصورتی‌که پوست بدن تیره باشد، ممکن است بخشی از پرتوهای لیزر منحرف و در خود پوست جمع شود. این تجمع انرژی در پوست باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود. علائم سوختگی با لیزر از این طریق ممکن است به شکل سوختگی، تاول و یا تغییر رنگ باشد.

۳. روش نادرست انجام لیزر

عدم وجود خنک‌کننده پوست یکی از دلایل سوختگی است. برای جلوگیری از سوختگی پس از لیزر از ژل‌های خنک‌کننده هم استفاده می‌کنند؛ اما اگر این ژل‌ها بر روی پوست خشک شوند باعث سوختگی می‌شوند و علائم سوختگی با لیزر را افزایش می‌دهند. یکی دیگر از دلایل سوختگی ناشی از لیزر تماس طولانی‌مدت بدن با لیزر است. این موارد اهمیت توانمند بودن تکنیسین لیزر را هم به‌خوبی نشان می‌دهد.

در کدام نواحی بدن احتمال سوختگی پس از لیزر بیشتر است؟

به‌طورکلی در نواحی که پوستی نازک‌تر دارند، احتمال سوختگی هم بیشتر است. نواحی مانند صورت، گردن و بیکینی جزء این دسته هستند. همچنین در قسمت‌هایی از بدن که پوستی برنزه دارند هم  احتمال سوختگی بیشتر است. برای لیزر موهای زائد پوست‌های حساس هم باید اقداماتی را رعایت کرد. اگر سوختگی رخ‌داده باشد؛ ولی تشخیص داده نشود و در جلسات لیزر بعدی درجه دستگاه متناسب با سوختگی تنظیم نشود، پوست آن ناحیه بیشتر مستعد سوختگی خواهد بود. به همین علت باید پیش از جلسه بعد به فکر درمان سوختگی ناشی از لیزر باشید.

انواع مختلف دستگاه لیزر

انواع مختلف دستگاه لیزر

دستگاه‌های متفاوتی برای انجام لیزر موهای زائد وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان دستگاه الکساندرایت، دستگاه لیزر الکس دایود و دستگاه اس اچ آر را نام برد. احتمال سوختگی با هر دستگاه متفاوت است.

سوختگی پس از لیزر با دستگاه الکساندرایت بیشتر از دستگاه‌های دیگر گزارش شده است. این دستگاه از طول موج‌هایی که در محدوده طیف مادون قرمز است استفاده می‌کند که می‌تواند به لایه میانی پوست نفوذ کند. باید توجه داشت این دستگاه برای پوست‌های روشن مناسب‌تر است.

می‌توان گفت دستگاه لیزر الکس دایود از محبوب‌ترین دستگاه‌ها است که علائم سوختگی با لیزر در آن کمتر رخ می‌دهد. ترکیب طول‌موج الکس و دایود از مزیت‌های این دستگاه است. سیستم خنک‌کننده پیشرفته این دستگاه هم سوختگی پس از لیزر را کاهش می‌دهد. سوختگی‌هایی که بر اثر این دستگاه اتفاق می‌افتد معمولاً به علت حساسیت این دستگاه و متمرکز بودن اشعه آن بر روی سلول‌های کوچک مو است.

علائم سوختگی با لیزر

سوختگی پس از لیزر، علائم و انواع مختلفی دارد. مهم‌ترین علائم سوختگی با لیزر تغییر رنگ در آن ناحیه، التهاب و تورم است. گاهی هم ممکن است به‌صورت مداوم بر روی پوست خود احساس گرما کنید. سوختگی پس از لیزر در همان ساعت اولیه ظاهر می‌شود و در روزهای اولیه شروع به بدتر شدن می‌کند. سوختگی پس از لیزر ممکن است به‌صورت سوختگی درجه اول یا دوم رخ دهد. در صورت پدیدآمدن این علائم پس از لیزر باید به سوختگی شک کنید و به پزشک مراجعه کنید:

  • پوسته‌پوسته شدن
  • لایه رفتن
  • تغییر در رنگ پوست به رنگ سفید
  • تیره‌شدن پوست (هیپرپیگمانتاسیون)

۱. سوختگی پس از لیزر؛ سوختگی درجه اول

در سوختگی درجه اول، آسیب سطحی است و فقط اپیدرم پوست دچار سوختگی می‌شود. در این نوع سوختگی پوست قرمز می‌شود و با کمی درد همراه است. از علائم سوختگی با لیزر از نوع درجه اول می‌توان به سفیدشدن پوست پس از فشاردادن، تورم و خارش اشاره کرد. سفیدشدن ناحیه قرمز بعد از فشاردادن نشان‌دهنده خون‌رسانی سالم است.

درمان سوختگی ناشی از لیزر در سوختگی درجه اول:

  • مصرف ناپروکسن یا استامینوفن در صورت درد و التهاب.
  • استفاده از آب سرد یا کمپرس یخ که به‌هیچ‌وجه نباید یخ را مستقیم روی پوست قرار داد.
  • در صورت وجود تاول اصلاً آن را از بین نبرید؛ زیرا باعث بروز عفونت می‌شود.
  • استفاده از کرم‌ها یا پمادهای موضعی مانند نئومایسین و تتراسایکلین برای جلوگیری از عفونت.
  • بگذارید زخم هوا بخورد و آن را نپوشانید.
  • با استفاده از صابونی که چربی پوست را خیلی خشک نکند، پوستتان را به‌صورت ملایم حتماً بشویید.
  • از کرم‌های ترمیم‌کننده و پمادهای آنتی‌بیوتیک مانند اریترومایسین و کلیندامایسین استفاده کنید.
  • به مقدار زیاد آب بنوشید.

علائم سوختگی با لیزر

۲. سوختگی درجه دوم

در این سوختگی، سوختگی به لایه درم می‌رسد و سوختگی عمیق‌تر از نوع اول است؛ ولی اعصاب پوست هنوز آسیب‌ندیده‌اند. در این نوع سوختگی پس از لیزر قرمزی پوست و تاول با درد بسیار شدیدی همراه است. اصولاً برای درمان سوختگی درجه دوم می‌توان از روش‌های درمانی درجه اول استفاده کرد؛ مگر در موارد زیر که برای بررسی بیشتر حتماً باید به مراکز درمانی مراجعه کرد:

  • زمانی که وسعت زیادی دچار سوختگی درجه‌دو شده است.
  • سوختگی درجه سوم
  • سوختگی در ناحیه‌های مقعد، ژنیتال یا مفاصل بزرگ رخ‌داده است.

جمع‌بندی

درمان موهای زائد با لیزر روشی محبوب در بین مردم است. اگر جلسات لیزر را منظم و اصولی پشت سر بگذاریم این روش راه‌حلی دائمی برای این مشکل است. سوختگی پس از لیزر مشکلی دائمی نیست؛ ولی امکان رخ‌دادن آن هست و آشنایی با علائم سوختگی با لیزر واجب است. در این مقاله با علل بروز این اتفاق و روش‌های درمان سوختگی ناشی از لیزر آشنا شدیم. متخصصان آفرودیت لیزر با سال‌ها تجربه و بررسی‌های دقیق توانسته‌اند تجهیزاتی پیشرفته و مطمئن را در زمینه لیزر موهای زائد، لیفت و جوانسازی و… ارائه دهند که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت آفرودیت لیزر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Captcha Plus loading...

بستن منو
بستن

محصولات ...

دستگاه لیزر موهای زائد دستگاه لاغری و تناسب اندام دستگاه لیفت و جوانسازی آنالیزورها لیزر کیوسوییچ
بستن

مرحله ی دوم

لیزر مو الکساندرایت لیزر الکس دایود اس اچ آر (SHR)
بستن

مرحله ی دوم

کرانوس ام اسکالپت مگشیپ ای ام اس آی بادی (EMS iBody) پد کرایولیپولیز آر اف کویتیشن
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه هایفو اولترا + کاربرد و مزایا لیزر CO ² فرکشنال میکرونیدلینگ و مزوتراپی
بستن

مرحله ی دوم

بادی آنالایزر و بادی کامپوزیشن کوانتوم آنالایزر
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه لیزر کیوسوییچ ورتیکال پیکوثانیه دستگاه کیوسوئیچ لیزر پیکوتک
بستن

مرحله ی سوم.

کندلا
بستن

مرحله ی سوم.

دایموند پلاس رافائل (Raphael) لیزر تیتانیوم ۲۰۲۲
Nested Offcanvas

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

کویتیشن آر اف بادی شیپ کویتیشن آر اف لونا