شماره تماس: 22879501-021 (10 خط)
شماره واتس اپ : 09192081519

ضایعات عروقی؛ لیزر ضایعات عروقی

بسیاری از مردان و زنان دارای ضایعات عروقی مویرگی یا لکه‌های قرمز روی پوست خود هستند. این ضایعات عروقی از جمله مشکلات شایع پوستی هستند که طیف گسترده‌ای از انواع ضایعات را در بر می‌گیرند. بسیاری از کسانی که دارای ضایعات عروقی روی پوست خود هستند، همواره به دنبال راهی مؤثر برای ازبین‌بردن این ناهنجاری پوستی بوده‌اند. خوشبختانه امروزه به کمک فناوری لیزر می‌توان برای رفع ضایعات عروقی با لیزر اقدام کرد.

دستگاه‌هایی که برای لیزر ضایعات عروقی مورداستفاده قرار می‌گیرند، با انتشار مقدار خاصی از انرژی روی رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارند و کمترین تأثیر را بر روی پوست اطراف دارند. در ادامه مطلب از آفرودیت لیزر اطلاعات لازم درمورد درمان ضایعات عروقی پوست را با شما در میان می‌گذاریم.

ضایعه عروقی چیست؟

ضایعه عروقی چیست؟

ضایعات عروقی ناهنجاری‌های نسبتاً شایع پوست و بافت‌های زیرین آن هستند که تقریباً در ۵۰ درصد از زنان ۱۸ سال به بالا رخ می‌دهد. سه دسته اصلی از ضایعات عروقی وجود دارند که شامل همانژیوم، ناهنجاری عروقی و لکه‌های شرابی هستند.  اکثر ضایعات پوستی منشأ مادرزادی دارند، درحالی‌که ممکن است برخی از آن‌ها به‌صورت اکتسابی و به‌ مرور زمان ایجاد شوند. ضایعات عروقی در اثر آسیب یا گشاد شدگی رگ‌های خونی در زیر پوست ایجاد می‌شوند و ظاهر متفاوتی دارند.

رگ‌های عنکبوتی، تلانژکتازی، لکه‌های شرابی و همانژیوم از انواع ضایعات عروقی هستند. پیش از ظهور فناوری لیزر، به نظر می‌رسید درمان مؤثری برای ضایعات عروقی وجود ندارد و کمک به بیماران مبتلا به این بیماری عملاً غیرممکن بود. در حال حاضر، لیزر ضایعات عروقی یکی از مؤثرترین و کاربردی‌ترین درمان‌ها برای ازبین‌بردن این ناهنجاری‌های پوستی است. به‌طورکلی می‌توان ضایعات عروقی را به دودسته ضایعات عروقی مادرزادی و ضایعات عروقی اکتسابی تقسیم کرد.

ضایعات عروقی مادرزادی

ضایعات عروقی مادرزادی معمولاً روی پوست نوزادان دیده می‌شوند و شامل همانژیوم مادرزادی، خال‌ها و لکه‌های شرابی و ساختارهای غیرطبیعی عروقی هستند. برخی از این ضایعات عروقی مادرزادی به‌ مرور زمان بزرگ‌تر و تیره‌تر می‌شوند. لیزر ضایعات عروقی مادرزادی مؤثرترین درمان برای این ناهنجاری‌های پوستی شناخته می‌شود. این روش درمانی عوارض کم  و دوره نقاهت بسیار کمی دارد.

ضایعات عروقی اکتسابی

تلانژکتازی، خال‌های عروقی و ضایعات وریدی که در سنین مختلف رخ می‌دهند از جمله ضایعات عروقی اکتسابی هستند. این ضایعات عروقی ممکن است در اثر صدمات ناشی از نور آفتاب، تغییرات هورمونی، بارداری و یا حتی به‌صورت خودبه‌خودی ایجاد شوند. لیزر ضایعات عروقی، برای این ناهنجاری‌های پوستی نیز بهترین روش درمانی است. معمولاً پس از چند جلسه لیزردرمانی تغییرات قابل‌توجهی در این ضایعات عروقی ایجاد می‌شود.

انواع ضایعات عروقی

انواع ضایعات عروقی

در ادامه به بررسی انواع ضایعات عروقی و تأثیر لیزر ضایعات عروقی بر هریک خواهیم پرداخت. انواع ضایعات عروقی عبارت‌اند از:

۱. همانژیوم

همانژیوم عبارت از تومورهای خوش‌خیم پوستی است که از دیواره عروق موجود در پوست منشأ می‌گیرد. همانژیوم انواع مختلفی دارد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها، همانژیوم مویرگی است. همانژیوم معمولاً مانند یک پلاک با رنگ قرمز به نظر می‌رسد و ممکن است برجسته شود و از پوست بیرون بزند. حدود ۹۰ درصد از انواع همانژیوم‌ها با لیزر ضایعات عروقی از بین می‌روند.

۲. انواع ضایعات عروقی؛ لکه‌های شرابی

ضایعات عروقی لکه‌های شرابی، نوعی ناهنجاری پوستی مادرزادی است و به دلیل رنگ قرمز به این نام شناخته می‌شوند؛ اگرچه معمولاً در بدو تولد این ضایعات عروقی به رنگ صورتی یا قرمز روشن هستند، ممکن است با رشد کودک تیره‌تر شوند. لکه‌های شرابی خودبه‌خود از بین نمی‌روند؛ اما قابل‌درمان هستند. لیزر ضایعات عروقی لکه‌های شرابی، می‌تواند بسیاری از این لکه‌ها را از بین ببرد. درمان لیزر به کوچک‌کردن رگ‌های خونی در قسمت ضایعات عروقی و محوشدن آن کمک می‌کند. بیش از ۲۵ درصد از قرمزی لکه‌ها پس از ۱ الی ۳ جلسه کاهش‌ یافته و پس از ۱۰ جلسه رفع ضایعات عروقی با لیزر، تغییرات قابل‌توجهی قابل‌مشاهده خواهد بود.

۳. تلانژکتازی

تلانژکتازی عبارت از گشادشدن رگ‌های خونی در نزدیکی سطح پوست است که ظاهری قابل‌مشاهده و شبیه به تارعنکبوت دارند. به همین دلیل، به این ضایعات عروقی رگ‌های عنکبوتی نیز گفته می‌شود. تلانژکتازی معمولاً آسیبی به ‌سلامت عمومی فرد وارد نمی‌کند. امکان بروز تلانژکتازی در تمام قسمت‌های بدن وجود دارد؛ اما معمولاً این ضایعات عروقی در پوست صورت، پشت زانو، پشت ساق پاها یا ران‌ها دیده می‌شود. ساده‌ترین و بهترین درمان تلانژکتازی، لیزر ضایعات عروقی است. در این روش درمانی رگ‌های گشاد شده با استفاده از لیزر بسته می‌شوند. این عمل درمانی با مقدار کمی درد همراه است و دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد. حدود ۹۰% از افراد مبتلا به این ضایعات عروقی با انجام لیزردرمانی به نتیجه مطلوب دست می‌یابند.

درمان ضایعات عروقی پوست با لیزر

درمان ضایعات عروقی پوست با لیزر

با ظهور فناوری لیزر و سایر تجهیزاتی که با استفاده از اشعه باعث درمان ناهنجاری‌های پوست و ایجاد تغییرات چشمگیر در پوست می‌شوند، رؤیای بسیاری از افراد مبتلا به ضایعات عروقی به واقعیت پیوست. پیش‌ازاین تصور می‌شد درمان خاصی برای درمان ناهنجاری‌های پوستی ایجاد شده در اثر ضایعات عروقی درمانی ندارد؛ اما اکنون حدود ۹۰ درصد از این ضایعات به‌راحتی با لیزردرمانی از بین می‌روند.

 در روش درمانی ضایعات عروقی با لیزر، پرتوی نور به قسمت‌های داخلی پوست نفوذ می‌کند و توسط هموگلوبین خون جذب می‌شود. در نتیجه رگ‌های خونی به مقدار قابل‌توجهی گرم می‌شوند. این امر منجر به التهاب دیواره داخلی عروق و در نتیجه پیوند عروق می‌شود؛ در نهایت رگ‌های ملتهب مسدود می‌شوند. بسته به‌اندازه رگ، این روند مدتی به طول می‌انجامد.

نحوه لیزر ضایعات عروقی

یکی از بهترین ویژگی‌های درمان ضایعات عروقی پوست با لیزر، توانایی هدف قراردادن رگ‌های خونی بدون آسیب رساندن به بافت اطراف آن است. لیزرهایی که برای درمان ضایعات عروقی مورداستفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند انواع ضایعات عروقی اعم از ضایعات مادرزادی، عروق گشاد شده در اثر صدمات نور خورشید، شرایط پزشکی، همانژیوم و… هستند.

پس از ویزیت پزشک متخصص و دریافت مشاوره‌های لازم، پزشک زمان انجام لیزر ضایعات عروقی را به شما اعلام می‌کند. در جلسه درمان، ممکن است بسته به نوع ضایعه عروقی و نوع دستگاه لیزر مورداستفاده، ۳۰ الی ۹۰ دقیقه قبل از شروع از کرم بی‌حس‌کننده در ناحیه موردنظر استفاده شود. سپس بیمار روی تخت درمان دراز کشیده و ناحیه موردنظر تمیز می‌شود. هنگامی که ناحیه تحت درمان توسط بیمار شناسایی و تأیید شد، برای محافظت از چشم از عینک‌های مخصوص استفاده می‌شود. ممکن است در طول درمان احساس درد خفیفی داشته باشید. طول جلسه درمان به بزرگی ناحیه موردنظر بستگی دارد. ضایعات ممکن است پس از یک جلسه درمان ناپدید شوند یا به چند جلسه درمان نیاز داشته باشید.

مراقبت‌های قبل از لیزر ضایعات عروقی

مراقبت‌های قبل از لیزر ضایعات عروقی

قبل از انجام لیزر ضایعات عروقی از برنزه کردن پوست خودداری کنید. ۱ الی ۲ هفته قبل از درمان از قرارگرفتن در معرض نور خورشید بپرهیزید و در صورت لزوم از ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید. در صورت توصیه پزشک ۳۰ الی ۹۰ دقیقه قبل از درمان از کرم بی‌حس‌کننده در ناحیه ضایعات پوستی استفاده کنید. یک هفته قبل از درمان ضایعات عروقی پوست با لیزر، از مصرف داروهایی که احتمال کبودی را بیشتر می‌کنند، خودداری کنید. در صورت استفاده از داروهای زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • آسپیرین
  • ایبوپروفن
  • ویتامین E
  • جینسنگ
  • مکمل‌های روغن ماهی
  • داروهای رقیق‌کننده خون

مراقبت‌های پس از لیزر ضایعات عروقی

پس از درمان ضایعات عروقی پوست با لیزر، لازم است مراقبت‌های زیر را انجام دهید:

  • از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
  • به‌صورت منظم از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • از ماساژدادن و تحریک‌کردن ناحیه مورد درمان بپرهیزید.
  • استفاده از کمپرس یخ می‌تواند در برطرف‌کردن تورم و قرمزی مؤثر باشد.

عوارض لیزر ضایعات عروقی

به‌طورکلی لیزردرمانی به‌عنوان یکی از کم‌خطرترین روش‌ها برای درمان ناهنجاری‌های پوستی شناخته می‌شود. بااین‌حال، ممکن است بسته به وسعت ناحیه مورد درمان و دستگاه لیزر مورداستفاده، پس از رفع ضایعات عروقی با لیزر عوارض زیر را تجربه کنید.

  • ممکن است واکنش‌های پوستی موقت و مختصری مانند کبودی، سفیدشدن یا پوسته‌پوسته شدن و… را تجربه کنید که معمولاً به‌سرعت برطرف می‌شوند. این واکنش‌های پوستی نشان‌دهنده تأثیرگذاری درمان هستند.
  • معمولاً پس از لیزر ضایعات عروقی احساس درد نخواهید داشت؛ اما ممکن است در حین درمان کمی احساس درد در ناحیه تحت درمان را تجربه کنید.
  • در حدود ۳ درصد از بیمارانی که تحت درمان لیزر ضایعات عروقی قرار می‌گیرند، تغییر در رنگ‌دانه‌های پوست مشاهده می‌شود. این تغییر می‌تواند شامل لکه‌های تیره یا لکه‌های روشن باشد. لکه‌های تیره معمولاً در بین افرادی که پوست تیره‌تری دارند، ایجاد می‌شود. این لکه‌ها حدود ۶ ماه پس از درمان به طور کامل از بین خواهند رفت.
  • رفع ضایعات عروقی با لیزر در ۱ درصد از بیماران می‌تواند موجب ایجاد زخم شود. این زخم‌ها به‌ندرت در درمان نواحی صورت رخ می‌دهند و سریع بهبود می‌یابند.
تعداد جلسات رفع ضایعات عروقی با لیزر

تعداد جلسات رفع ضایعات عروقی با لیزر

رفع ضایعات عروقی با لیزر معمولاً به ۳ الی ۱۰ جلسه درمان نیاز دارد. لازم به ذکر است بسته به شرایط شما و وسعت ناحیه درمان ممکن است تعداد جلسات کمتر یا بیشتر شوند. تعداد و فواصل بین جلسات درمانی به میزان وخامت ضایعه عروقی و نوع آن بستگی دارد؛ برای مثال برای درمان ضایعات عروقی لکه شرابی بین هر جلسه ۲ ماه و برای همانژیوم بین هر جلسه ۳ الی ۴ هفته وقفه خواهد بود. روند درمانی در مورد ضایعات عروقی مختلف متفاوت خواهد بود.

هزینه لیزر ضایعات عروقی

هزینه درمان ضایعات عروقی پوست با لیزر می‌تواند از یک الی دو میلیون متغیر است. این هزینه بسته به تعداد جلسات و وسعت ناحیه تحت درمان تعیین می‌شود. ممکن است در طول درمان بسته به میزان اثرگذاری روش درمانی و پاسخ پوست متقاضی به لیزر مقدار آن متفاوت باشد. علاوه بر این، هزینه این روش درمانی به نوع ضایعه و شدت آن بستگی دارد؛ برای مثال رفع ضایعات در اطراف چشم و نواحی حساس بدن به مهارت و تخصص بیشتری نیاز است و به همین دلیل لازم است برای این کار هزینه بیشتری بپردازید.

جمع‌بندی

ضایعات عروقی از جمله مشکلات شایع پوستی در بین آقایان و خانم‌ها هستند که افراد مختلفی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. امروزه افراد زیادی به دنبال درمان ضایعات عروقی هستند. لیزر ضایعات عروقی یکی از روش‌های درمانی مؤثر برای ازبین‌بردن این ضایعات پوستی است. درمان ضایعات عروقی پوست با بهترین دستگاه ها تاثیری بیشتری دارد. برای رفع ضایعات عروقی با لیزر حتما با پزشک مشورت کنید و در کلینیک‌های معتبر و مجهز جلسات درمانی را کامل کنید. برای قیمت و خرید دستگاه لیزر می توانید از کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه آفرودیت لیزر کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Captcha Plus loading...

بستن منو
بستن

محصولات ...

دستگاه لیزر موهای زائد دستگاه لاغری و تناسب اندام دستگاه لیفت و جوانسازی آنالیزورها لیزر کیوسوییچ
بستن

مرحله ی دوم

لیزر مو الکساندرایت لیزر الکس دایود اس اچ آر (SHR)
بستن

مرحله ی دوم

کرانوس ام اسکالپت مگشیپ ای ام اس آی بادی (EMS iBody) پد کرایولیپولیز آر اف کویتیشن
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه هایفو اولترا + کاربرد و مزایا لیزر CO ² فرکشنال میکرونیدلینگ و مزوتراپی
بستن

مرحله ی دوم

بادی آنالایزر و بادی کامپوزیشن کوانتوم آنالایزر
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه لیزر کیوسوییچ ورتیکال پیکوثانیه دستگاه کیوسوئیچ لیزر پیکوتک
بستن

مرحله ی سوم.

کندلا
بستن

مرحله ی سوم.

دایموند پلاس رافائل (Raphael) لیزر تیتانیوم ۲۰۲۲
Nested Offcanvas

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

کویتیشن آر اف بادی شیپ کویتیشن آر اف لونا