شماره تماس: 22879501-021 (10 خط)
شماره واتس اپ : 09192081519

دلایل جوش زدن بعد از لیزر

موهای زائد یکی از دغدغه‌های اغلب افراد به‌ویژه خانم‌ها است. از گذشته‌های دور روش‌های سنتی و رایج زیادی برای ازبین‌بردن موهای زائد وجود داشت. روش‌هایی مانند وکس، موم، ژیلت، اپیلاسیون از روش‌هایی هستند که تا چند سال اخیر هم بسیار رایج بودند؛ ولی این روش‌ها علاوه بر هزینه، موقتی و کوتاه‌مدت هستند. در حال حاضر لیزر موهای زائد یکی از روش‌های بسیار کاربردی و محبوب برای حذف موهای زائد است.

لیزر موهای زاید روشی کارآمد است که نتایج درمانی خوبی دارد؛ ولی با تمام مزایای آن برخی عوارض کوتاه‌مدت و گذرا نیز دارد. یکی از این عوارض جوش زدن بعد از لیزر است. در این مقاله از آفرودیت لیزر قصد داریم به رابطه بین لیزر موهای زائد و جوش زدن بپردازیم و روش‌های مفید برای درمان جوش بعد از لیزر را معرفی کنیم.

جوش زدن بعد از لیزر

جوش زدن بعد از لیزر

جوش زدن بعد از لیزر یکی از عوارض موقت این روش حذف موهای زائد است. در برخی افراد ممکن است در نواحی که اشعه لیزر روی آن‌ها قرار می‌گیرد جوش ظاهر شود. ابتدا ببینیم علت کلی جوش زدن چیست. حبس چربی و میکروب در منافذ بسته پوست منجر به بروز جوش و آکنه می‌شود. در نتیجه منافذ پوست به عفونت‌های پوستی حساس می‌شوند. با ورود باکتری پروپیونیوم به منافذ پوستی و درگیرشدن با سلول‌های مرده پوست و چربی، آکنه ظاهر می‌شود. در طول لیزر موهای زائد گرمای اشعه لیزر موجب بازشدن منافذ پوستی می‌شود و چربی‌های حبس شده راهی به بیرون باز می‌کنند. البته عوامل دیگری نیز در بروز جوش بعد از لیزر دخیل هستند.

دلایل بروز جوش بعد از لیزر موهای زائد

عوامل زیادی در بروز جوش بعد از لیزر دخالت دارند. بهتر است ابتدا عوامل ایجاد جوش زدن بعد از لیزر را شناسایی کنید تا از پدیدآمدن آن‌ها جلوگیری کنید؛ زیرا اگر جوش‌ها درمان نشوند یا دست‌کاری شوند، می‌توانند اثرات بدی روی پوست بگذارند. عواملی که موجب بروز جوش بعد از لیزر می‌شوند عبارت‌اند از:

۱. حساس‌بودن پوست

افرادی که دارای پوست حساس هستند با کوچک‌ترین تحریک دچار التهاب و جوش می‌شوند. در پوست‌های روشن امکان بروز جوش بعد از لیزر بیشتر از پوست‌های تیره است. حرارت اشعه لیزر موجب تحریک پوست‌های حساس می‌شود و غدد چربی بیشتری زیر پوست جمع می‌شود.

۲. دلیل جوش زدن بعد از لیزر؛ عدم مهارت اپراتور

تکنسین لیزر باید از مهارت و دانش کافی برخوردار باشد. صبر و حوصله یکی از شروط لازم برای اپراتور لیزر است؛ زیرا لیزر موهای زائد بدون صبر و حوصله باعث ورم پوست می‌شود. عدم مهارت تکنسین لیزر در تنظیم دستگاه، تعداد و زمان پالس‌ها موجب بروز التهاب پوستی و جوش زدن بعد از لیزر می‌شود.

استفاده زیاد از کرم زینک اکساید

۳. استفاده زیاد از کرم زینک اکساید

گاهی برای کاهش التهاب و قرمزی پوست پزشک کرم زینک اکساید را تجویز می‌کند. این کرم باید به‌صورت لایه‌ای نازک و به میزان کم روی ناحیه تحت درمان استفاده شود. برخی افراد برای اینکه بتوانند خیلی سریع از شر التهاب و قرمزی خلاص شوند، بیش از مقدار تجویزشده از زینک اکساید استفاده می‌کنند. این عمل می‌تواند موجب جوش زدن بعد از لیزر شود.

۴. پوست‌های چرب

منافذ پوستی در افراد دارای پوست چرب مسدود است. لیزر موهای زائد موجب تحریک پوست و درنتیجه تحریک غدد چربی زیر پوست می‌شود. در این روند غدد چربی، چربی بیشتری ترشح می‌کنند. هر چه میزان چربی ترشح‌شده بیشتر باشد، جوش‌های بیشتری روی سطح پوست به وجود می‌آید. به این دلیل جوش زدن بعد از لیزر در افراد دارای پوست چرب بسیار رایج است.

۵. ابتلا به بیماری‌های خاص

نتایج مطالعات انجام‌شده مربوط به عوارض جانبی لیزر موهای زائد نشان می‌دهد که افراد دارای بیماری‌های خاص بیشتر مستعد جوش زدن بعد از لیزر هستند. افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند ضعف سیستم ایمنی، دیابت و عفونت‌های پوستی باید قبل از انجام لیزر موهای زاید با پزشک متخصص زیبایی مشورت کنند. همچنین در صورت مصرف داروهای هورمونی باید پزشک را مطلع کنید.

۶. عدم رعایت مراقبت‌های پوستی بعد از لیزر

بعد از لیزر موهای زائد باید اصول بهداشتی و مراقبتی لازم را بر اساس آنچه تکنسین یا اپراتور می‌گوید رعایت کنید. بعد از لیزر موهای زائد دوش‌گرفتن با آب داغ و سونا ممنوع است. در صورت خروج از منزل باید از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید. مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد احتمال جوش‌زدن را کاهش می‌دهد و برای سلامت پوست اهمیت زیادی دارد.

آلودگی محیط و بهداشتی نبودن هندپیس لیزر

۷. آلودگی محیط و بهداشتی نبودن هندپیس لیزر

یکی از علل رایج جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد بهداشتی نبودن محیط انجام لیزر و آلودگی هندپیس لیزر است. قبل از مراجعه برای لیزر موهای زاید از بهداشت محیط کلینیک اطمینان حاصل کنید و از اپراتور دستگاه بخواهید هندپیس جدیدی استفاده کند. در حذف موهای زاید نوع دستگاه انتخابی هم تاثیر زیادی دارد. می توانید مقاله بهترین دستگاه لیزر حذف موهای زائد را مطالعه کنید.

نگران جای جوش بعد از لیزر نباشید

جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد می‌تواند آزاردهنده باشد؛ ولی نگران نباشید؛ زیرا این‌ها عوارض جانبی هستند و بعد از مدتی از بین می‌روند. التهاب و قرمزی پوست، تورم، کرخت شدن پوست و در موارد شدیدتر سوختگی‌های سطحی از عوارض جانبی و کوتاه‌مدت لیزر موهای زائد هستند. همان‌طور که گفتیم این عوارض می‌توانند بر اثر عوامل متعددی مانند عدم مهارت اپراتور، محیط غیربهداشتی، دستگاه لیزر نامناسب و… به وجود آیند؛ اما نگران نباشید. با رعایت توصیه‌های پزشکی جوش‌ها حداکثر ۱۰-۷ روز بعد از لیزر موهای زائد از بین خواهند رفت. در غیر این صورت به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

جلوگیری از جوش زدن بعد از لیزر

اگر نگران التهاب و جوش زدن بعد از لیزر هستید می‌توانید با رعایت نکات مربوط به درمان جوش بعد از لیزر از بروز جوش جلوگیری کنید.

  • عدم قرارگیری در معرض حرارت مانند سونا، آب گرم یا اتاق بخار
  • عدم قرارگیری در معرض نور خورشید، در صورت قرارگیری در معرض نور خورشید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • عدم برنزه کردن بعد از لیزر موهای زائد. قرارگیری در معرض آفتاب و دستگاه سولاریوم بعد از لیزر موهای زائد موجب بروز التهاب و جوش می‌شود.
  • عدم تحریک پوست به‌صورت دستی یا با استفاده از مواد شیمیایی مانند کلر. تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر از مصرف شوینده‌های صابونی برای شستشوی صورت و مواد آرایشی خودداری کنید.
  • تمیز نگهداشت سطح پوست بعد از لیزر
  • عدم تحریک و خارش پوست بعد از لیزر
درمان جوش بعد از لیزر

درمان جوش بعد از لیزر

اگر جوش‌‌ زدن بعد از لیزر موهای زائد بیش از حد بوده و موجب آزار شما می‌شود، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه راهکارهایی برای درمان جوش بعد از لیزر شامل جوش‌های خفیف تا متوسط را معرفی می‌کنیم.

  • استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی مانند سولفاستامید سدیم، کلیندامایسین و اریترومایسین
  • استفاده از رتینوئیدهای موضعی مانند ترتینوئین، ایزوترتینوئین، آداپالن، تازاورتن که تازاورتن حتی در موارد شک به بارداری هم نباید استفاده شود.
  • بنزوئیل پرکسید که مانع رشد باکتری‌های عامل آکنه می‌شود.
  • در مورد مصرف داروهای هورمونی و آنتی‌بیوتیک مشورت با پزشک الزامی است.

یک نکته در مورد پوست‌های چرب اینکه اگر پوست شما چرب و مستعد جوش زدن بعد از لیزر است تا پایان درمان‌های مربوط به آکنه و کاهش التهاب‌های پوستی جلسات لیزر خود را به تعویق بیندازید.

جمع‌بندی

لیزر موهای زائد یکی از روش‌های کارآمد و کم‌خطر برای رفع موهای ناخواسته است؛ ولی تمام روش‌های درمانی علاوه بر مزایای خود می‌توانند معایب یا عوارض جانبی هم داشته باشند. جوش زدن بعد از لیزر یکی از عوارض جانبی و کوتاه‌مدت این روش درمانی است. رابطه بین لیزر موهای زائد و جوش زدن بسیار واضح است. عوامل محیطی مانند عدم رعایت بهداشت محیط، پوست چرب، بیماری‌های خاص و موارد دیگر می‌توانند منجر به بروز التهاب و جوش بعد از لیزر شوند.

درباره التهاب و جوش بعد از لیزر نگران نباشید؛ زیرا برای درمان جوش بعد از لیزر روش‌های متعدد و مفیدی وجود دارد. می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص، جوش‌ها را درمان کنید. کلینیک ها و مراکز زیبایی برای ارائه بهتر خدمات به مشتریان خود می توانند از دستگاه های لیزر حرفه ای استفاده کنند. برای اطلاع از قیمت و خرید دستگاه لیزر می توانید از گروه مهندسی پزشکی آفرودیت که ارائه دهنده بهترین دستگاه های لیزر و مشاوره قبل از خرید است کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Captcha Plus loading...

بستن منو
بستن

محصولات ...

دستگاه لیزر موهای زائد دستگاه لاغری و تناسب اندام دستگاه لیفت و جوانسازی آنالیزورها لیزر کیوسوییچ
بستن

مرحله ی دوم

لیزر مو الکساندرایت لیزر الکس دایود اس اچ آر (SHR)
بستن

مرحله ی دوم

کرانوس ام اسکالپت مگشیپ ای ام اس آی بادی (EMS iBody) پد کرایولیپولیز آر اف کویتیشن
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه هایفو اولترا + کاربرد و مزایا لیزر CO ² فرکشنال میکرونیدلینگ و مزوتراپی
بستن

مرحله ی دوم

بادی آنالایزر و بادی کامپوزیشن کوانتوم آنالایزر
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه لیزر کیوسوییچ ورتیکال پیکوثانیه دستگاه کیوسوئیچ لیزر پیکوتک
بستن

مرحله ی سوم.

کندلا
بستن

مرحله ی سوم.

دایموند پلاس رافائل (Raphael) لیزر تیتانیوم ۲۰۲۲
Nested Offcanvas

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

کویتیشن آر اف بادی شیپ کویتیشن آر اف لونا