شماره تماس: 22879501-021 (10 خط)
شماره واتس اپ : 09192081519

مقایسه لیزر دایود و لیزر الکساندرایت، ویژگی‌ها و تفاوت‌ها

لیزر دایود و لیزر الکساندرایت دو مدل از بهترین دستگاه‌های لیزر اهستند و رقابت و مقایسه میان آن‌ها به‌شدت داغ است. یکی از رایج‌ترین سوالات افراد در مورد ویژگی لیزر الکساندرایت و ویژگی لیزر دایود این است که دستگاه لیزر دایود بهتر است یا دستگاه لیزر الکساندرایت؟ از دیگر سوالاتی که در مورد لیزر دایود و لیزر الکسانداریت مطرح است می‌توان به این موارد اشاره کرد که کدام یک بیشترین تاثیر را دارد؟ تعداد جلسات لازم برای نتیجه‌گیری چقدر است؟ ویژگی لیزر الکساندرایت چیست؟ ویژگی لیزر دایود چیست؟ در ادامه این مقاله از سایت آفرودیت لیزر قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم و کارکرد هر یک از این دستگاه‌ها را بررسی کنیم.

مقایسه لیزر دایود و لیزر الکساندرایت

لیزر دایود و لیزر الکساندرایت؛ ویژگی لیزر الکساندرایت

در بررسی تفاوت و مقایسه لیزر دایود و لیزر الکساندرایت ابتدا باید ویژگی‌های هر یک از این دستگاه‌های لیزر را بررسی کنیم. لیزر الکساندرایت نوعی لیزر است که از یک بلور الکساندریت به‌عنوان منبع یا محیط لیزر استفاده می‌کند. لیزر الکساندرایت طول‌موج خاصی از نور در طیف مادون‌قرمز (۷۵۵ نانومتر) تولید می‌کند و از همین طریق به حذف موهای زائد بدن کمک می‌کند. طول‌موج این لیزر تعیین می‌کند که لیزر تا چه حدی به داخل پوست نفوذ کند.

این دستگاه لیزر در دو حالت  Q-switched و Q-switching تنظیم می‌شود و می‌تواند فرایند لیزر را در پالس‌های بسیار کوتاه تولید کند. این پالس‌های کوتاه باعث می‌شوند تا فرایند لیزر بادقت بالا و اثربخشی فوق‌العاده انجام شود. این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های لیزر دایود و لیزر الکساندرایت است.

لیزر الکساندرایت چگونه عمل می‌کند؟

طول‌موج نور با انرژی بالا که توسط لیزر الکساندرایت ارسال می‌شود، به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود و این فرایند سبب حذف موهای زائد در آن ناحیه می‌شود. به بیان دقیق‌تر، لیزرهای الکساندرایت به‌وسیله فرایندی به نام فتوترمولیزیس عمل می‌کنند که به معنای استفاده از نور (فتو) برای گرم‌کردن (ترمو) منطقه مشخصی به‌منظور نابودی (لایسیس) موهای زائد آن است. مهم‌ترین ویژگی لیزر مو الکساندرایت این است که حذف موهای زائد در ناحیه هدف را به‌صورت کاملا دقیق انجام داده و آسیب به نواحی اطراف را به کمترین حد ممکن رسانده می‌رسانند.

لیزر دایود و لیزر الکساندرایت؛ ویژگی لیزر دایود

برای آن که بتوانید تفاوت دستگاه لیزر دایود و لیزر الکساندرایت را بهتر متوجه شوید، بهتر است ویژگی‌های دستگاه لیزر دایود را بدانید. لیزر دایود نوعی از لیزر است که برای حذف موهای زائد استفاده می‌شود و در دسته بی‌خطرترین انواع دستگاه لیزر قرار می‌گیرد. طول‌موج بالای این دستگاه سبب شده تا نتایج رضایت‌بخشی را پس از اتمام جلسات لیزر ثبت کند.

استفاده از فناوری SHR در این دستگاه، مهم‌ترین ویژگی و دلیل استفاده از لیزر دایود به شمار می‌رود و سبب شده تا سرعت شات این دستگاه تا حد زیادی بالا برود. همچنین سیستم خنک‌کنندگی آن تا حدی قوی است که شما هیچ احساس دردی در طی جلسه لیزر حس نمی‌کنید؛ بنابراین این دستگاه می‌تواند برای انواع طیف رنگی پوست گزینه مناسبی باشد.

لیزر دایود چگونه عمل می‌کند؟

لیزر دایود چگونه عمل می‌کند؟

دستگاه لیزر دایود از جمله دستگاه‌های تماسی است که به کمک ژل روی پوست به ازبین‌بردن موهای زائد کمک می‌کند. این لیزر با طول‌موج ۸۰۸nm به حذف موهای زائد پرداخته و باعث تخریب فولیکول‌های مو می‌شود.

تفاوت لیزر دایود و لیزر الکساندرایت

یکی از فرق‌‌های لیزر دایود و لیزر الکساندرایت در طول‌موج آن‌ها است. طول‌موج لیزر دایود معمولا ۸۰۰ تا ۸۱۰ نانومتر است. این در حالی است که لیزر الکساندرایت طول‌موج معادل ۷۵۵ نانومتر دارد. طولانی‌تر بودن طول‌موج دایود باعث می‌شود تا پرتوهای آن تا عمق بیشتری از پوست نفوذ کنند. از نظر تئوری این طول‌موج به ملانین پوست آسیب وارد نکرده؛ بنابراین فولیکول مو را مستقیما هدف قرار می‌دهد. همچنین از نظر تئوری طول‌موج بلندتر از آسیب‌های پوستی و تغییرات رنگ‌دانه‌ای که در انواع لیزرهای طول‌موج کوتاه‌تر اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کند.

از منظر بالینی یکی از بارزترین تفاوت‌های دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت در تماسی و غیرتماسی بودن آن است. به این صورت که لیزر دایود از نوع تماسی و لیزر الکساندرایت از نوع غیرتماسی است. تفاوت دیگر دستگاه لیزر دایود و لیزر الکساندرایت در سیستم خنک‌کنندگی آن‌ها است؛ به این صورت که لیزر الکسانداریت با اسپری‌کردن گاز نیتروژن بر روی پوست فرایند خنک‌کردن را انجام می‌دهد. این در حالی است که لیزر دایود مجهز به سیستم خنک کنندگی تماسی است.

تفاوت بعدی این دو دستگاه در تعداد جلسات درمان است. به‌صورت کلی تعداد جلسات درمان با دستگاه لیزر الکساندرایت بین ۴ تا ۶ جلسه است که این عدد برای نواحی مختلف بدن متفاوت است. در حالی که تعداد جلسات درمان با لیزر دایود ۶ تا ۸ جلسه ثبت شده است. نتایج ۱۲ ماهه با لیزر دایود و لیزر الکساندرایت به ترتیب ۸۵٪ و ۸۴٪ کاهش موها را نشان می‌دهد.

لیزر دایود و لیزر الکساندرایت مناسب چه پوستی هستند؟

یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب دستگاه مناسب برای رفع موهای زائد، تیپ پوستی افراد است. طبیعتا کسی که قصد دارد در کلینیک زیبایی خود از دستگاه رفع موهای زائد استفاده کند نیز در پی آن است که تعداد بیشتری از تیپ‌های پوستی را بتواند پوشش دهد و بنا بر استراتژی خود باید به‌درستی کارکرد هر یک از آن‌ها را بشناسد. لیزر دایود از نظر تئوری مناسب پوست‌های تیره، متوسط و آسیایی است این در حالی است که لیزر الکساندرایت مناسب پوست‌های روشن‌تر هستند.

طول‌موج لیزر دایود طولانی‌تر از طول‌موج لیزر الکساندرایت است. طول‌موج بلندتر از آسیب در سطح پوست مراجعه‌کننده جلوگیری می‌کند. همچنین لیزر دایود در مورد موهای ضخیم مثل موهای ناحیه تناسلی عملکرد بهتری دارند. از طرف دیگر لیزرهای الکساندرایت طول‌موج کوتاه‌تری دارند. این لیزرها مناسب پوست‌های روشن‌تر هستند.

طول‌موج کوتاه‌تر باعث می‌شود لیزر الکساندرایت از نظر تئوریک بیشتر برای پوست‌های روشن موثر باشد. از طرفی اندازه شات بزرگ‌تر ناحیه لیزر الکساندرایت می‌تواند مناطق بزرگ‌تری را به‌سرعت پوشش دهد؛ بنابراین بهترین انتخاب برای مناطق بزرگ‌تر مانند پشت یا قفسه سینه است.

نتیجه مقایسه لیزر دایود و لیزر الکساندرایت

نتیجه مقایسه لیزر دایود و لیزر الکساندرایت

نتایج یک مطالعه کلینیکی بر روی ۳۱ بیمار مرد و زن که طیف رنگی پوست آن‌ها از  Iتا IV بودند انجام شد. فرآیند این آزمایش به این صورت بود که مراجعه کنندگان ۶ مراجعه مرتب در فواصل چهار هفته برای لیزر را به صورت منظم انجام دادند. در این آزمایش زیر بغل راست با لیزر الکساندرایت ۷۵۵ نانومتر و زیر بغل چپ با لیزر دیود ۸۰۸ نانومتر اسکن خطی لیزر شد. پس از گذشت دوره لیزر تراکم مو قبل از درمان، بعد از جلسع ششم و ۱۸ ماه پس از درمان نهایی ثبت شد.

نتیجه مقایسه لیزر دایود و لیزر الکساندرایت به این صورت بود که کاهش قابل‌توجهی در تراکم مو بلافاصله پس از آخرین جلسه لیزر برای هر دو نوع لیزر (۷۲.۱۶ درصد برای دیود و ۷۱.۳۰ درصد برای الکساندرایت) ثبت شد؛ همچنین پس از گذشت ۱۸ ماه از آخرین جلسه لیزر با لیزر دایود ۷۳.۷۱ درصد و برای مراجعه‌کنندگان با لیزر الکساندرایت ۷۱.۹۰ درصد بود.

۶۲.۵۰ درصد از مراجعه‌کنندگان لیزر دیود را نسبت به الکساندرایت دردناک‌تر می‌دانند؛ اما همه مراجعه‌کنندگان قبول دارند که درد هر دو لیزر قابل‌تحمل است. درحالی‌که بیشتر مراجعه‌کنندگان، قرمزی پوست و التهاب پوستی را در جایی که با لیزر الکساندرایت لیزر شده بود، گزارش کردند؛ اما به‌صورت کلی همه عوارض جانبی کم بوده و به‌سرعت از بین رفتند.

نتیجه‌گیری از کارآزمایی بالینی نشان داد که هر دو لیزر الکساندرایت و دایود نتایج قابل‌توجه و طولانی‌مدت را برای حذف موهای زائد در انواع پوست از I تا IV ارائه می‌دهند و هر دو نوع لیزر نتایج مشابهی را مستقیما پس از درمان و ۱۸ ماه بعد به دست آوردند.

جمع‌بندی

اگرچه فرق لیزر دایود و لیزر الکساندرایت از جهات مختلفی قابل‌بررسی است، بااین‌حال درصورتی‌که پوست فرد تحت درمان در تیپ‌های I تا IV قرار بگیرد، احتمالا تفاوت نتیجه فاحشی در استفاده از هر یک از این دو دستگاه لیزر مشاهده نخواهد کرد. اما در تیپ‌های پوستی تیره‌تر از IV همچنان لیزر دایود توصیه می‌شود. باید توجه داشت که ویژگی لیزر دایود یعنی نفوذ بیشتر در پوست برای پوست‌های تیره حتی درصورتی‌که در تیپ پوستی IV قرار بگیرد، بیشتر توصیه می‌شود. این مساله را بررسی‌های تئوریک ارائه‌شده در این مقاله نیز تایید می‌کنند. ویژگی لیزر الکساندرایت باعث شده در رنج تیپ‌های پوستی مذکور کارکرد خوبی داشته باشد. بااین‌حال بیشتر برای استفاده در تیپ‌های پوستی روشن‌تر توصیه می‌شود.

همکاران ما در مجموعه آفرودیت لیزر با سال‌ها تجربه در زمینه فروش انواع دستگاه لیزر دایود، لیزر الکساندرایت و… به‌صورت دقیق‌ و تخصصی‌ به شما مشاوره می دهند تا بتوانید با دید بازتری نسبت به خرید دستگاه لیزر و دیگر محصولات اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Captcha Plus loading...

بستن منو
بستن

محصولات ...

دستگاه لیزر موهای زائد دستگاه لاغری و تناسب اندام دستگاه لیفت و جوانسازی آنالیزورها لیزر کیوسوییچ
بستن

مرحله ی دوم

لیزر مو الکساندرایت لیزر الکس دایود اس اچ آر (SHR)
بستن

مرحله ی دوم

کرانوس ام اسکالپت مگشیپ ای ام اس آی بادی (EMS iBody) پد کرایولیپولیز آر اف کویتیشن
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه هایفو اولترا + کاربرد و مزایا لیزر CO ² فرکشنال میکرونیدلینگ و مزوتراپی
بستن

مرحله ی دوم

بادی آنالایزر و بادی کامپوزیشن کوانتوم آنالایزر
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه لیزر کیوسوییچ ورتیکال پیکوثانیه دستگاه کیوسوئیچ لیزر پیکوتک
بستن

مرحله ی سوم.

کندلا
بستن

مرحله ی سوم.

دایموند پلاس رافائل (Raphael) لیزر تیتانیوم ۲۰۲۲
Nested Offcanvas

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

کویتیشن آر اف بادی شیپ کویتیشن آر اف لونا