شماره تماس: 22879501-021 (10 خط)
شماره واتس اپ : 09192081519

چرا بادی کامپوزیشن یا اندازه‌گیری ترکیبات بدن اهمیت دارد؟

بادی کامپوزیشن روشی برای تجزیه بدن به اجزای سازنده آن است: چربی، پروتئین، مواد معدنی و آب. تست بادی کامپوزیشن وزن شما را دقیق‌تر توصیف می‌کند و در مقایسه با روش‌های سنتی دید بهتری نسبت به سلامت کلی شما ارائه می دهد و در دسته  آنالیزورهای بدن قرار دارد. تجزیه و تحلیل ترکیب بدن می تواند به طور دقیق تغییرات توده چربی، توده عضلانی و درصد چربی بدن را نشان دهد.

چرا اندازه گیری ترکیب بدن مهم است؟

بیشتر اهداف رژیم غذایی و تناسب اندام بر کاهش یا افزایش وزن تمرکز دارند،غافل از اینکه دو فرد همجنس و هم وزن، ممکن است کاملاً متفاوت از یکدیگر به نظر برسند، زیرا ترکیب بدنی متفاوتی دارند. همچنین گروهی از ورزشکاران با وجود وزن بدنی نسبتا بالا از سلامتی کامل برخوردار هستند زیرا ترکیب بدنی متفاوتی با افراد معمولی جامعه دارند و جزء برجسته بدن آن ها توده عضلانی اسکلتی است. بادی کامپوزیشن میزان چربی، استخوان، آب و ماهیچه را در بدن توصیف می کند.

بادی کامپوزیشن، آرایش منحصر به فرد بدنتان را به شما می‌گوید و به شناسایی مناطقی از بدن که برای بهبود سلامتی و زیبایی بدن نیاز دارید ، کمک می کند. بادی کامپوزیشن روشی است برای توصیف اینکه بدن از چه چیزی ساخته شده است و بین چربی، پروتئین، مواد معدنی و آب بدن تمایز قائل می شود تا تصویری جامع از سلامت شما ارائه دهد.

چرا اندازه گیری ترکیب بدن مهم است؟

چه تفاوتی بین وزن ، BMI و بادی کامپوزیشن وجود دارد؟

شاید قبلاً نام بادی کامپوزیشن را نشنیده باشید، اما احتمالاً با BMI آشنا هستید. تفاوت در چیست؟ شاخص توده بدنی (BMI) روشی رایج برای سنجش سلامتی افراد است که در واقع مقایسه وزنی است که توسط قد افراد حمل می شود. باوجود استفاده گسترده از BMI در کلینیک های پزشکی، BMI محدودیت های زیادی دارد و ابزار ردیابی ضعیفی برای تغییر وزن است، زیرا هیچ راهی برای تشخیص اینکه آیا تغییرات وزن شما در چربی یا عضله است وجود ندارد. پیش بینی سلامتی یا مرگ ومیر با استفاده از یک عدد واحد مانند BMI خطرات سلامتی را بیش از حد ساده می کند و عوامل مهمی را که به سلامتی بهینه کمک می کنند ،نادیده می گیرد.

هنگامی که قصد دارید از نظر سلامت پیشرفت کنید ، احتمالاً روی از دست دادن چربی و به دست آوردن عضله تمرکز می کنید. ترازو یا BMI نمی تواند به شما بگوید که چه مقدار از کاهش وزن شما شامل چربی، ماهیچه یا آب بدن است، اما دستگاه بادی کامپوزیشن دقیقا این موارد را به ما ارائه می کند.

آیا لاغری با سلامتی برابر است؟

بسیاری تصور می کنند که داشتن وزن کمتر به معنای سلامتی است. با این حال، لاغری اصولی به طور خودکار خطر سلامتی شما را کاهش نمی‌دهد. افراد لاغر ولی با چربی احشایی بالا می‌توانند همان خطرات سلامتی افراد چاق را به همراه داشته باشند. افراد لاغر و دارای BMI پایین ممکن است لاغر و سالم به نظر برسند زیرا مقدار کمی چربی زیر جلدی دارند اما به دلیل چربی احشایی بیش از حد و توده عضلانی بسیار کم ، خطرات سلامتی آن‌ها بالا است.

علاوه بر این، افرادی که به عنوان لاغر طبقه‌بندی می شوند، معمولاً از خطرات بالقوه سلامت خود آگاه نیستند، زیرا چربی احشایی را نمی توان با BMI و ترازو اندازه گیری کرد، بنابراین شناسایی نمی شود. اگر بخواهید تغییرات سالمی ایجاد کنید، درک تعادل ماهیچه‌ها و چربی‌ها بهترین نقطه برای شروع است که نیازمند آنالیز بدن با دستگاه بادی کامپوزیشن هستید.

تعادل دو بخش چربی و عضله، جزء حیاتی سلامت طولانی مدت است. داشتن توده عضلانی کافی به تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با بیماری ها، حمایت از سیستم تاندونی و اسکلتی بدن، افزایش تحرک و جلوگیری از ضعف در سنین بالا کمک می کند. در ادامه به ۴ جزء اصلی، که ساختار بدن ما را تشکیل می دهند، اشاره می کنیم تا به درک بهتری از اهمیت بادی کامپوزیشن برسیم.

بافت چربی و انواع آن در بدن

بافت چربی و انواع آن در بدن

چربی بدن برای حفظ دمای بدن، محافظت از مفاصل و اندام های داخلی ضروری است. آنالیز بادی کامپوزیشن می تواند به شما در پیگیری چربی بدن کمک کند. انرژی یا کالری مورد نیاز بدن ما از آنچه می خوریم و می نوشیم حاصل می شود. انرژی از طریق فعالیت بدنی و عملکردهای عمومی بدن سوزانده می شود. اگر همان تعداد کالری که می سوزانید مصرف کنید، تمام کالری ها به انرژی تبدیل می شود. اما اگر بیشتر از آنچه می سوزانید مصرف کنید، کالری اضافی در سلول های چربی ذخیره می شود. اگر این چربی ذخیره شده بعداً به انرژی تبدیل نشود، چربی اضافی بدن ایجاد می کند.

اگرچه شما به چربی بدن نیاز دارید، اما چربی بیش از حد می تواند به سلامت طولانی مدت شما آسیب برساند. تحقیقات علمی نشان می دهد که کاهش سطح چربی بدن به طور مستقیم توسط بادی کامپوزیشن خطر برخی بیماری ها مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان ها را کاهش می دهد اما چربی بسیار کم بدن ممکن است منجر به پوکی استخوان در سالهای بعد، پریودهای نامنظم در زنان و ناباروری احتمالی مخصوصا در جنس مونث شود.

دو نوع بافت چربی شناخته شده در بین مردم چربی زیرپوستی و احشایی است. چربی زیر پوستی مستقیما زیر پوست قرار دارد و با ابزار کولیس چین پوستی اندازه گیری می شود. این نوع چربی در ناحیه ران و باسن ممکن است مفید باشد. اما چربی زیر پوستی در ناحیه شکم متفاوت است زیرا نشان دهنده افزایش چاقی شکمی است که با بسیاری از بیماری ها ارتباط مستقیم دارد. چربی احشایی یا چربی عمقی ، اطراف اندام های درونی شکم را می پوشاند و افزایش آن ، سلامتی فرد را تحدید می کند.

۱. توده عضلانی(Muscle mass)

توده عضلانی شامل ماهیچه های اسکلتی، ماهیچه های صاف مانند ماهیچه های قلبی و گوارشی و آب موجود در این ماهیچه ها می شود. ماهیچه ها به عنوان یک موتور در مصرف انرژی عمل می کنند. با افزایش توده عضلانی، سرعت سوزاندن انرژی (کالری) افزایش می‌یابد که سرعت متابولیسم پایه (BMR) بدن را تسریع می‌کند و به ما کمک می‌کند تا سطح چربی اضافی بدن را کاهش دهیم و به روشی سالم وزن کم کنیم.

اگر به سختی ورزش کنیم، توده عضلانی افزایش می یابد و ممکن است وزن کل بدن نیز افزایش یابد. به همین دلیل مهم است که اندازه گیری های بدن خود را به طور منظم کنترل کنیم تا تأثیر برنامه تمرینی را بر توده عضلانی خود مشاهده کنیم.

۲. آب کل بدن(Total body weight)

آب کل بدن عبارت است از مقدار کل مایع موجود در بدن که به صورت درصدی از وزن کل بیان می شود.

آب بدن بخش مهمی از سلامتی است. بیش از نیمی از بدن از آب تشکیل شده است. دمای بدن را تنظیم می کند و به دفع مواد زائد کمک می کند. بدن به طور مداوم از طریق ادرار، عرق و تنفس آب از دست می دهد، بنابراین مهم است که آن را جایگزین کنیم. مقدار مایعات مورد نیاز روزانه از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و میزان فعالیت بدنی قرار می گیرد. هیدراته بودن به سطح تمرکز، عملکرد ورزشی و سلامت عمومی کمک می کند. کارشناسان توصیه می کنند که باید حداقل دو لیتر مایعات در روز بنوشید.

۳. توده استخوانی(Bone mass)

توده استخوانی ،وزن پیش بینی شده مواد معدنی استخوان در بدن است. در حالی که بعید است توده استخوانی بدن در کوتاه مدت دچار تغییرات قابل توجهی شود، حفظ استخوان های سالم با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و انجام ورزش های وزنه ای مهم است. باید توده استخوانی خود را در طول زمان پیگیری و به دنبال تغییرات طولانی مدت آن باشیم.

نحوه اندازه گیری بادی کامپوزیشن چگونه است؟

نحوه اندازه گیری بادی کامپوزیشن چگونه است؟

چندین ابزار و دستگاه برای تست Body composition بادی کامپوزیشن در دنیا وجود دارد که هر کدام بر اساس روش و دقت مورد استفاده متفاوت است. در اینجا به اختصار با هر کدام آشنا می شویم:

۱. تست چین پوستی

تست چین پوستی یکی از قدیمی ترین و اساسی ترین روش ها برای سنجش بادی کامپوزیشن است. البته به دلیل سادگی این روش، پرخطاترین روش نیز هست. در این روش از ابزاری شبیه کولیس برای اندازی گیری ضخامت چربی زیر پوستی استفاده می شود و سپس اندازه به دست آمده با توجه به سن وجنس در فرمول خاصی قرار می گیرد اما مقدار ذخیره‌سازی چربی زیرپوستی در افراد ، متفاوت است و نشان دهنده بافت چربی کل بدن نیست.

۲. تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریکی (BIA)

در این روش از جریان الکتریکی کم استفاده می شود که در بدن حرکت می کند تا توده بدون چربی را تخمین بزند. از آنجایی که الکتریسیته فقط می تواند از طریق آب حرکت کند و هر بافت بدن حاوی مقادیر متفاوتی آب است، جریان الکتریکی تحت تأثیر رسانایی هر نوع بافت قرار می گیرد. سپس از طریق یک الگوریتم استاندارد، دستگاه درصد چربی بدن شما را محاسبه می کند. به دلیل نحوه عملکرد این ابزارها، وضعیت هیدراتاسیون می تواند به طور قابل توجهی بر دقت نتایج تأثیر بگذارد.

۳. سنجش وزن هیدروستاتیک(زیر آب)

در این روش وزن افراد در مراکز خاص و در مخزن آب اندازه گیری می شود و با استفاده از قوانین فیزیکی با وزن عادی افراد مقایسه می شود و اطلاعات مورد نیاز به دست می آِید.

۴. روش DEXA

در این روش با استفاده از امواج ایکس ری ، تود عضلانی ، بافت چربی و چگالی استخوان ها را اندازه میگیرند. این روش از اکثر ابزار ها دقیق تر عمل می کند اما استفاده از آن تنها در مراکز تخصصی و توسط پزشک صورت می گیرد و همچنین نیاز به وقت و هزینه بالایی دارد.

۵. دستگاه آنالیز بدن و بادی کامپوزیشن

دستگاه آنالیز بدن ، کار آنالیز بدن را به صورت کامل انجام داده، و کارایی بسیار بالایی در آنالیز ترکیبات بدن از قبیل درصد چربی، آب، عضلات، استخوان‌ها، املاح، شاخص توده بدنی و اندازه‎گیری چربی موضعی  به تفکیک اندام‎های بدن دارد. در این روش از ۸ امپدانس بیوالکترونیکی قطبی استفاده شده و در نهایت با ترکیب پارامترهایی از قبیل شاخص ترکیب بدنی، میزان سوخت وساز پایه و سطح مواد معدنی بدن بهترین نتیجه را ارائه می دهد.

انجام دادن تست Body composition چه مزایایی برای شما دارد؟

انجام دادن تست Body composition چه مزایایی برای شما دارد؟

  • آگاهی یافتن از پایه و بیس بدنی تا بتوانید برای از دست دادن ، حفظ یا افزایش موارد مختلف تلاش کنید.
  • درصد چربی بدن خود را ارزیابی کنید تا بتوانید روی کاهش چربی تمرکز کنید، نه فقط کاهش وزن
  • برنامه تمرینی خود را به حداکثر برسانید تا با اهداف منحصر به فرد سلامتی و تناسب اندام خود مطابقت داشته باشد.
  • نیازهای کالری خود را محاسبه کنید و یک برنامه غذایی شخصی ایجاد کنید.
  • اهداف واقع بینانه تعیین کنید، پیشرفت را به دقت کنترل کنید و با انگیزه بمانید.
  • تصمیمات آگاهانه تری برای بهبود بادی کامپوزیشن خود بگیرید.

جمع‌بندی

بادی کامپوزیشن یا اندازه‌گیری ترکیبات بدن به معنای تعیین مقدار چربی، عضله، استخوان و آب در بدن است. این اندازه‌گیری برای افرادی که می‌خواهند سلامتی، تناسب اندام و عملکرد خود را بهبود ببخشند، اهمیت دارد. با داشتن اطلاعات دقیق درباره ترکیبات بدن، می‌توان هدف‌های شخصی را مشخص کرد، برنامه تغذیه و تمرین مناسب را طراحی کرد و پیشرفت را ارزیابی کرد. بادی کامپوزیشن یک شاخص بهتر از وزن یا شاخص توده بدن (BMI) برای سنجش سلامت و ریسک بیماری‌های مزمن است.

بسیاری افراد برای تجهیز کلینیک خود با این سؤال مواجه می‌شوند که کدام دستگاه بهتر است، باید به این نکته توجه کرد که در انتخاب دستگاه‌های مختلف باید توانایی فنی، پشتیبانی و هزینه آن‌ها را در نظر گرفت. جهت دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان گروه تجهیزات پزشکی آفرودیت ارتباط برقرار کنید. به دلیل نوسانات روزانه ارزی در کشور نمی‌توان قیمت دقیقی برای تجهیزات پزشکی که عمدتا وارداتی هستند، ارائه کرد. جهت اطلاع از قیمت بادی کامپوزیشن و دستگاه آنالیز بدن با کارشناسان آفرودیت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Captcha Plus loading...

بستن منو
بستن

محصولات ...

دستگاه لیزر موهای زائد دستگاه لاغری و تناسب اندام دستگاه لیفت و جوانسازی آنالیزورها لیزر کیوسوییچ
بستن

مرحله ی دوم

لیزر مو الکساندرایت لیزر الکس دایود اس اچ آر (SHR)
بستن

مرحله ی دوم

کرانوس ام اسکالپت مگشیپ ای ام اس آی بادی (EMS iBody) پد کرایولیپولیز آر اف کویتیشن
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه هایفو اولترا + کاربرد و مزایا لیزر CO ² فرکشنال میکرونیدلینگ و مزوتراپی
بستن

مرحله ی دوم

بادی آنالایزر و بادی کامپوزیشن کوانتوم آنالایزر
بستن

مرحله ی دوم

دستگاه لیزر کیوسوییچ ورتیکال پیکوثانیه دستگاه کیوسوئیچ لیزر پیکوتک
بستن

مرحله ی سوم.

کندلا
بستن

مرحله ی سوم.

دایموند پلاس رافائل (Raphael) لیزر تیتانیوم ۲۰۲۲
Nested Offcanvas

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

جنسیس
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

هایفو لگزو
بستن

مرحله ی سوم.

کویتیشن آر اف بادی شیپ کویتیشن آر اف لونا